Camera Deputaților urmează să adopte proiectul de Lege pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului. Proiectul este inițiat de Guvern în vederea transpunerii celei de-a patra Directive Europene privind Spălarea Banilor (EU 2015/849) și a fost susținut constant de partidele aflate la guvernare.
40 de ONG-uri românești consideră că în textul legii au fost introduse prevederi care ”nu au ca scop prevenirea spălării banilor, ci blocarea activității asociaţiilor şi fundaţiilor din România”.
”Legea plasează societatea civilă în aceeași categorie de risc financiar cu furnizorii de servicii de jocuri de noroc și cu instituțiile bancare.
Fără publicarea niciunei analize de risc, așa cum recomandă standardele internaționale în materie, ONG-urilor li se impun așadar niște obligații de raportare la care cu greu vor face față până și instituții puternice, care înregistrează profituri importante, precum băncile și cazinourile.
Legea introduce obligativitatea de a raporta beneficiarul real în termen de 30 de zile de când acesta este cunoscut; în caz de neconformare, organizaţia poate fi dizolvată.
Caracterul excesiv nu este dat de obligaţia de raportare per se, ci de subiecţii acestei obligaţii: persoanele fizice care beneficiază de asistenţă, consiliere, ajutor, activităţi socio-medicale, educaţionale sau culturale, inclusiv copii, vârstnici, persoane cu dizabilităţi sau condiţii medicale pentru care au nevoie de ajutor”, se arată într-un comunicat de presă comun semnat de 40 de ONG-uri și transmis Europa FM.
”Dincolo de lipsa raţiunii legale, soluţia actuală a legiuitorului român se bazează pe un calcul politic: în data de 22 octombrie, confruntată cu lipsa voturilor necesare, majoritatea politică a acceptat amendarea proiectului de lege în sensul excluderii de sub incidenţa precederilor referitoare la beneficiarul real organizaţiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, membre ale Consiliului Minorităților Naționale. Astfel, se dorește atragerea voturilor UDMR și ale reprezentanților minorităților naționale.
Dar însăși acceptarea acestui amendament demonstrează că nu este vorba de o obligație, ci de o alegere deliberată a Guvernului de a include toate organizațiile neguvernamentale în spectrul de acțiune al legii.
Inițiatorii legii susțin că proiectul trebuie adoptat de urgență, pentru că România este în procedură de sancționare din partea Uniunii Europene și poate plăti o amendă pentru că nu a transpus directiva la timp în legislația națională. În egală măsură, o transpunere greşită este un risc la fel de mare pentru o viitoare penalitate.
Lipsa demersurilor efectuate la timp, din partea autorităţilor responsabile, nu este un temei just pentru o legiferare pripită şi cu consecinţe negative asupra cetăţenilor săi.
Este incorect și imoral să fie susținute prevederi abuzive și potențial neconstituționale, sau să fie blamat Parlamentul, în numele acestei urgențe. Transpunerea este o urgenţă, dar îndreptarea unei erori de legiferare este încă posibilă şi nu va afecta în niciun fel acest caracter.
Solicităm încă o dată membrilor Camerei Deputaților – inclusiv membrilor UDMR și celorlalte minorităţi naţionale – să nu voteze proiectul de Lege pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului, în forma actuală. În egală măsură, solicităm îndreptarea de urgenţă a prevederilor excesive cu privire la asociaţii şi fundaţii din proiectul de lege şi reluarea votului imediat ce acestea se vor fi remediat.
În cazul în care plenul Camerei Deputaților va vota proiectul în forma actuală, solicităm oricăror forțe politice responsabile din Parlamentul României, Avocatul Poporului și Președinția României să sesizeze de urgență Curtea Constituțională, ca singură opțiune pentru păstrarea unei societăți civile active și sănătoase, contribuind la asigurarea statului de drept din România”, continuă semnatarii comunicatului.
Care sunt organizațiile care trag semnalul de alarmă privind proiectul de Lege pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului
- ActiveWatch – Agenția de Monitorizare a Presei
- ANCAAR Iași – Asociația Națională pentru Copii și Adulți cu Autism din România Filiala Iași
- ARC – Asociația pentru Relații Comunitare
- Asociația “Atlatszo Erdely Egyesulet” / Asociația Transilvania Transparentă
- Asociația Ateliere Fără Frontiere
- Asociaţia CIVICA
- Asociația Civică Miliția Spirituală
- Asociația Dăruiește Viață
- Asociația de Sprijin a Persoanelor cu Nevoi Speciale – Luceafărul, Neamț
- Asociația E-Romnja
- Asociația Expert Forum
- Asociația Four Change
- Asociația MozaiQ LGBT
- Asociația One World Romania
- Asociația pentru Tehnologie si Internet – ApTI
- CENTRAS
- Centrul de Resurse Juridice
- Centrul FILIA
- Centrul pentru Inovare Publică
- Centrul pentru Jurnalism Independent
- Centrul pentru Legislație Nonprofit
- Centrul Român de Politici Europene – CRPE
- CeRe: Centrul de Resurse pentru participare publică
- Federația Dizabnet
- Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Copil
- Federația Organizațiilor Neguvernamentale Pentru Copil – FONPC
- Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale – FONSS
- FONSS – Federația Organizațiilor Neguvernamentale pentru Servicii Sociale
- Fundația “Alături de Voi” România
- Fundația Agenția de dezvoltare comunitară “Împreună”
- Fundația Corona
- Fundația Estuar
- Fundația Gabriela Tudor
- Fundația PACT
- Fundația pentru Dezvoltarea Societății Civile – FDSC
- Fundația SERA ROMANIA
- Funky Citizens
- Greenpeace România
- Opportunity Associates Romania
- Terre des hommes